Lidice a Ležáky

Stříbrná medaile RAF 24/28 HP stand

Cena (včetně DPH)
890 Kč
34 €
Stav skladu
Vyprodáno
Číslo
30903-720
Sběratelská série

Získáte 35 ibodů

Historie motorismu

Pokud existuje objekt, který vzbudí vášeň u každého muže, pak je to jistojistě majestátní RAF 24/28 Knight. A jestli může něco skutečně zvednout tepovou frekvenci numismatikovi, pak tento nádherný veterán na medaili z ryzího stříbra. Česká mincovna novou emisí zkrášlila výjimečnou sérii Historie automobilismu v českých zemích.

Theodor Liebig byl sice synem majitele textilních továren, velmi záhy ale propadl vůni benzínu a kromě rodinných podniků se v Libereckém kraji začal aktivně podílet na rozmachu automobilového průmyslu. V roce 1907 založil Reichenberger Automobil Fabrik.

Jako první opustil brány jeho továrny dvouválec, čtyřválec 24/30 na sebe ale nenechal dlouho čekat a ještě roku 1907 vzbudil zasloužený ohlas. I přes úspěch svých modelů nedokázala automobilka RAF odolat konkurenci mladoboleslavského podniku Laurin & Klement, jenž firmu v roce 1913 pohltil a libereckou produkci tak zastavil.

I přes krátkou existenci Liebigova závodu vznikla řada skutečných skvostů, mezi něž se řadí RAF Knight z roku 1912, který v konstrukci uplatnil stejnojmenný bezventilový šoupátkový motor, jehož výrobu firma rovněž licenčně zajišťovala. Ten se vedle bezhlučnosti vyznačoval také pružným a jemným chodem. Jeho válce byly lity ve dvojicích, kliková hřídel se pohybovala v pěti ložiskách. Zapalování bylo kombinovaně magnetoelektrické a akumulátorové. Čerpadlo s ozubeným soukolím zaručovalo bezporuchové mazání, karburátor Zenith umožňoval regulaci otáček v rozmezí od 200 do 1800 za minutu.

Historie se bohužel nedá vrátit, proto se s krasavci z automobilky RAF můžeme setkat už jen v muzeích. Díky České mincovně ovšem rovněž zdobí mimořádně zdařilé stříbrné medaile. Ladné křivky modelu RAF 24/28 Knight převedl na její averz do podoby plastiky akademický sochař Jiří Dostál. Ten je také autorem vtipného reverzu ve tvaru pneumatiky, který tematický provází celou sérii. Nenechte si ujít tento historický skvost a zařaďte jej po bok ostatních medailí ze sady Historie automobilismu od České mincovny. Emise je limitována pouhými 500 kusy!

Materiál
Stříbro
Váha
13 g
Ryzost
999 / 1000
Průměr
28 mm
Provedení
STANDARD
Hrana
Hladká s popisem
Autor averzu
ak. soch. Jiří Dostál
Autor reverzu
ak. soch. Jiří Dostál
Číslo
30903-720
Emisní náklad
500 ks
Datum emise
listopad 2014
Balení
Modrá kožená etue
Číslovaná emise
Ne
Certifikát
Ano
Balení kapsle
Ano
Emitent
Česká mincovna