Sběratelský box - Na kolech
Sběratelský box - Na kolech
Na kolech
K nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím v České republice patří strojírenský průmysl. České země byly technickou velmocí už od dob průmyslové revoluce a v našich výrobních závodech vznikaly nejrůznější pokrokové stroje. Byly nejen funkční, ale také krásné a dostávalo se jim uznání i obdivu po celém světě.
Ty nejzajímavější motorizované dopravní prostředky vyprodukované tuzemskými podniky představuje cyklus stříbrných mincí České mincovny s názvem Na kolech. Na své si přijdou milovníci historických automobilů, motocyklů i vlaků.
1. ročník cyklu (2019):
- Osobní automobil Škoda Felicia – Škoda Felicia spatřila světlo světa v roce 1959, a v roce 2019 tak oslavila 60. narozeniny. Se sportovním kabrioletem, který v době svého vzniku působil jako zjevení, se na silnicích setkáváme dodnes a jeho majitelé jsou na něj právem hrdí.
- Nákladní automobil NW – Novátorský vůz značky NW byl prvním nákladním automobilem ve střední Evropě a jedním z prvních na světě. Prototyp, který vznikl v Kopřivnické vozovce, předchůdkyni dnešní automobilky Tatra, se veřejnosti představil v roce 1889, před 130 lety.
- Motocykl JAWA 500 OHV – První sériově vyráběný motocykl značky JAWA, který je známý pod přezdívkou Rumpál, se začal vyrábět v roce 1929, tedy před 90 lety. V průběhu pěti let vznikla pouhá tisícovka kusů, a tak je dnes tento luxusní stroj vyhledávanou sběratelskou raritou.
- Vlaková souprava Slovenská strela – Futuristický vůz M 290.0 byl vyroben pro státní dráhy v Tatře Kopřivnice v počtu dvou kusů. Pravidelný provoz stroje reprezentujícího technický pokrok předválečného Československa trval pouhé čtyři roky a skončil roku 1939, před 80 lety.
2. ročník cyklu (2020):
- Osobní automobil Škoda 110 R – Obdivované kupé se splývavou zádí a sportovními křivkami se vyrábělo mezi lety 1970 a 1980. V roce 2020 tak „Erko“, které neztratilo nic ze své elegance, oslavilo 50. výročí zahájení a 40. výročí ukončení výroby.
- Nákladní automobil Tatra 111 – Legendárně spolehlivý vůz sice vznikl pro potřeby německé armády, ale po druhé světové válce se stal symbolem obnovy a budování. Nezmarovi, který sloužil i v těch nejnáročnějších podmínkách, postavili na Sibiři pomník.
- Motocykl JAWA 250 typ 11 – „Pérák“ byl prvním tuzemským sériově vyráběným motocyklem s odpružením zadního kola. Byl potají vyvíjen v časech protektorátu a po skončení druhé světové války dobyl celý svět – vyvážel se do 112 zemí na pěti kontinentech.
- Parní lokomotiva 365.0 – „Pětašedesátka“ byla odpovědí na nedostatek rychlíkových lokomotiv po rozpadu Rakouska-Uherska. Stala se první československou konstrukcí po první světové válce a v osobní dopravě se používala až do konce 60. let.
Každá mince je uložena do atraktivního balení plného zajímavostí a dobových fotografií. Jednotlivé ročníky si můžete po čtveřicích uložit do tohoto praktického sběratelského boxu.