Stříbrná mince Na kolech - Vlaková souprava Slovenská strela proof

Stříbrná mince Na kolech - Vlaková souprava Slovenská strela proof

Stav skladu
Vyprodáno
Datum emise
listopad 2019
Emisní náklad
500 ks

Na kolech

Stříbrná mince České mincovny, která uzavírá první ročník cyklu Na kolech, je věnována železničnímu vozu M 290.0. Pravidelný provoz futuristického dopravního prostředku neměl dlouhého trvání – začal v roce 1936 a skončil v roce 1939, čili před 80 lety. I tak se ale „Slovenská strela“ stačila stát legendou.

Po rozpadu Rakouska-Uherska převzaly naši železniční síť Československé státní dráhy, které chtěly konkurovat rozmachu automobilové dopravy. V souladu s evropským trendem proto začaly nasazovat motorové vozy, které byly hospodárnější a méně náročné na provoz než jejich parní předchůdci. Ministerstvo železnic vypsalo soutěž na dva rychlíky, které by dokázaly zajistit pohotové spojení Prahy s Bratislavou a umožnily podnikat krátké návštěvy – například obchodní či politická jednání. Tyto vozy měly být nejen mimořádně rychlé a lehké, ale také reprezentativní a pohodlné. V konkurenci tuzemských i zahraničních výrobců zvítězila kopřivnická Tatra s motorovým vozem, který disponoval řadou pokrokových technických řešení v čele s elektromechanickým přenosem výkonu z motoru na nápravu. Elegantní karoserie s višňově červeným nátěrem podstoupila jako jedna z prvních zkoušku v aerodynamickém tunelu. Vůz neměl průchozí čela, neboť byl navržen k provozu bez přípojných vagónů. Nabízel celkem 72 komfortních míst k sezení, z toho 40 v kuřáckém a 32 v nekuřáckém oddíle. V roce 1936 byly oba vyrobené vozy nasazeny na trať Praha–Bratislava se zastávkou v Brně v délce 397 km. Doba jízdy expresního spoje, který dostal příhodné jméno Slovenská strela, činila nejprve 4 hodiny a 51 minut a později byla zkrácena o půl hodiny. Parním rychlíkům trvalo překonání stejné vzdálenosti 5 hodin a 30 minut. Soumrak Slovenské strely přišel se začátkem druhé světové války a po válce se na ni zapomnělo. Díky péči restaurátorů se ale co nevidět bude opět prohánět po kolejích…

Reverzní strana mince z dílny medailéra Luboše Charváta předkládá Slovenskou strelu v celé její kráse včetně státního znaku na čele vozu. V návaznosti na název cyklu je dalším motivem reverzu detail kola železničního vozu, ve kterém byly vyřezány otvory pro odlehčení a pro chlazení brzd. V podobném stylu se nese i averzní strana mince, kterou zpracoval medailér MgA. Martin Dašek – její obvod je tvořen výsečemi kol různých dopravních prostředků. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averz ještě jeho nezbytné atributy – jméno a portrét Alžběty II., nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2019.

Nedílnou součástí mince je výpravné balení, které obsahuje doprovodný text a fotografie.

Specifikace

Sběratelská série
Číslo
75534-711
Emitent
Niue
Nominální hodnota
1 NZD
Autor averzu
MgA. Martin Dašek
Autor reverzu
Luboš Charvát
Číslovaná emise
Ne
Certifikát
Ne
Materiál
Stříbro
Ryzost
999 / 1000
Váha
31,1 g
Průměr
37 mm
Balení
Blistr
Balení kapsle
Ano
Česká mincovna
Loading...