ak. soch. Jiří Dostál

Jiří Dostál

* 1. října 1945

Medailér a sochař
 

Absolvent:
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská Železný Brod (1959–1963)
Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha – ateliér skla prof. Stanislava Libenského (1964–1970)

Jak jste se dostal k práci na mincích a medailích?
Na střední škole jsem se seznámil s disciplínou reliéfu a na vysoké škole jsem měl výborného učitele – Jiřího Harcubu. Po studiích jsem začal malovat, kreslit, dělat sochy, design a také drobnější reliéfy – medaile. Vznik České mincovny pak umožnil pracovat na medailích, a to nejenom mně.

T.G.Masaryk Dominik Hašek Jiří Ježek - ZOH Londýn

Pamatujete si na svoji první realizaci pro Českou mincovnu?
Ano. Svou první realizaci medaile pro Českou mincovnu jsem připravoval ještě před jejím otevřením. Byla určena ke slavnostnímu zahájení její činnosti.

Dokázal byste spočítat, kolik jste již za svou kariéru vytvořil návrhů na mince a medaile?
Medaile pro Českou mincovnu jsem se snažil spočítat a je jich více než sto. Kromě nich jsou tu i medaile pro jiné objednavatele a potom také moje vlastní tvorba – medaile lité do bronzu nebo realizované v kameni.

Která zakázka od České mincovny vás potěšila nejvíce, na kterou nejraději vzpomínáte?
Každá zakázka mě baví a jmenovat jednu, na kterou nejraději vzpomínám, by nebylo „férové“ k těm ostatním. Nejnáročnější práce byla asi medaile věnovaná vítězi Formule 1 v roce 1998 Miku Häkkinenovi, který se další rok stal opět mistrem světa, a tak jsem zase pracoval na jeho další medaili. Technická náročnost, přesná interpretace detailů a náročné schvalování mne bavily. Zisk druhého titulu v roce 1999 se rozhodoval v posledním závodě v Japonsku. Z Mincovny jsem dostal úkol dívat se na televizi, jak to dopadne, a v případě vítězství urychlit práci. Díky časovému posunu jsem se tehdy moc nevyspal.

Mika Häkkinen Mika Häkkinen Martina Sáblíková

Jaká tematika je vám nejbližší?
Asi portréty, ale ty má nejspíš rád každý medailér. Pokud mám šanci portrétovat žijící osobnost, jsem rád, když se před prací seznámíme. Vizuální kontakt je pro tuto práci důležitý.

Jak hledáte inspiraci pro svoji tvorbu?
O inspiraci se nechá mluvit spíše v tvorbě volného umění. Vytvořit návrh medaile na zakázku znamená seznámit se s tématem, pochopit je, získat informace a zkomponovat i s písmem dobrou kompozici. Většinou pokreslím hodně papíru.

Máte nějaký tajný sen, něco, čeho byste chtěl dosáhnout a co byste označil za vrchol v kariéře medailéra?
Sny mám, ale ty jsou tajné, neprozradím.