Sada čtyř zlatých čtvrtuncových mincí ŠKODA proof
Popis produktu
Automobilku Škoda Auto není třeba představovat. V luxusní sadě čtyř čtvrtuncových zlatých mincí České mincovny najdete její nejoblíbenější automobily, které slavily úspěch doma i v zahraničí.
Když knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin zakládali v Mladé Boleslavi firmu na výrobu jízdních kol, jistě netušili, že tvoří budoucnost českého průmyslu. Výroba začala roku 1895 v pouhých pěti lidech, ale už o tři roky později byla otevřena továrna Laurin & Klement s plochou 11 hektarů. Na konci roku 1899 společnost představila svůj první skutečný motocykl a v roce 1905 první skutečný automobil – Laurin & Klement A. Díky kvalitě a bezkonkurenčním cenám nebyla nouze o zákazníky a společnost utěšeně rostla. V roce 1916 měla továrna 1715 zaměstnanců a rozlohu 310 hektarů. Disponovala vlastními parními a vodními elektrárnami, cihelnou, pilou, statkem, mlékárnou, sodovkárnou, obuvnickou dílnou, fyzikálními a chemickými laboratořemi, ale také – jako jediná v celé habsburské monarchii – elektrickým počítačem. V roce 1925 došlo k fúzi automobilky L&K s plzeňským strojírenským gigantem Škoda, který měl silné finanční zázemí a průmyslové kapacity. Společnost pak dostala nové jméno, které Mladou Boleslav proslavilo po celém světě. V následujícím století prošla legendární „Škodovka“ složitým vývojem – od prvorepublikové prosperity přes období válečné výroby, znárodnění a centrálního plánování až po transformaci v rámci globalizovaného trhu. Celou tu dobu se jí dařilo nejen přežívat, ale vzkvétat. Dnes je Škoda Auto pilířem českého automobilového průmyslu i celé české ekonomiky.
Za rovných 100 let vznikla v Mladé Boleslavi celá řada zbožňovaných strojů, z nichž některé připomíná čtveřice zlatých mincí:
Škoda Felicia z roku 1959 byla protiváhou malých britských sportovních automobilů. Kladla si za cíl uspět především na západních trzích a přinést tolik potřebné devizy. Poslední otevřený vůz své značky působil v době uvedení jako zjevení a zamilovaly si ho tisíce lidí po celém světě.
Škoda 110 R z roku 1970 sice nebyla určena pracujícím masám, a tudíž neodpovídala doktríně tehdejšího režimu, ale i tak se dočkala sériové produkce. Kupé se sportovními křivkami nabídlo jedinečný zážitek z jízdy a stalo se legendou československých silnic i exportním hitem.
Škoda Favorit z roku 1987 představovala zásadní obrat v konstrukční filozofii společnosti. První mladoboleslavský automobil s motorem umístěným vpředu vynikal moderním designem i praktičností a položil základ dnešního úspěchu značky Škoda na světových trzích.
Škoda Octavia I z roku 1996 byla prvním skutečně moderním vozem automobilky po vstupu do koncernu Volkswagen. První generace robustního elegantního automobilu si rychle získala oblibu a dala vzniknout řadě pokračovatelů. Zahájila tak éru nejprodávanějšího modelu značky Škoda.
Mince z ateliéru medailéra MgA.Martina Daška předkládají vyobrazení jednotlivých automobilů – Felicie, Erka, Favorita a Octavie – ze tříčtvrtečního pohledu. Doplňkovým motivem reverzních stran jsou detaily kol. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, averzní strany nesou jeho nezbytné náležitosti – portrét a jméno krále Karla III., nominální hodnotu 10 DOLLARS (NZD) a rok emise 2025.
Všechny mince v sadě jsou číslovány na hraně a spolu s číslovaným certifikátem pravosti uloženy do elegantní etue. Emisní náklad čítá pouhých 100 kusů!
čeština
slovenčina
english