Sada čtyř zlatých čtvrtuncových mincí ŠKODA proof

Sada čtyř zlatých čtvrtuncových mincí ŠKODA proof

Stav skladu
listopad 2025
Datum emise
listopad 2025
Emisní náklad
100 ks
Orientační cena
99 990 Kč
osvobozeno od DPH

Popis produktu

Automobilku Škoda Auto není třeba představovat. V luxusní sadě čtyř čtvrtuncových zlatých mincí České mincovny najdete její nejoblíbenější automobily, které slavily úspěch doma i v zahraničí.

Když knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin zakládali v Mladé Boleslavi firmu na výrobu jízdních kol, jistě netušili, že tvoří budoucnost českého průmyslu. Výroba začala roku 1895 v pouhých pěti lidech, ale už o tři roky později byla otevřena továrna Laurin & Klement s plochou 11 hektarů. Na konci roku 1899 společnost představila svůj první skutečný motocykl a v roce 1905 první skutečný automobil – Laurin & Klement A. Díky kvalitě a bezkonkurenčním cenám nebyla nouze o zákazníky a společnost utěšeně rostla. V roce 1916 měla továrna 1715 zaměstnanců a rozlohu 310 hektarů. Disponovala vlastními parními a vodními elektrárnami, cihelnou, pilou, statkem, mlékárnou, sodovkárnou, obuvnickou dílnou, fyzikálními a chemickými laboratořemi, ale také – jako jediná v celé habsburské monarchii – elektrickým počítačem. V roce 1925 došlo k fúzi automobilky L&K s plzeňským strojírenským gigantem Škoda, který měl silné finanční zázemí a průmyslové kapacity. Společnost pak dostala nové jméno, které Mladou Boleslav proslavilo po celém světě. V následujícím století prošla legendární „Škodovka“ složitým vývojem – od prvorepublikové prosperity přes období válečné výroby, znárodnění a centrálního plánování až po transformaci v rámci globalizovaného trhu. Celou tu dobu se jí dařilo nejen přežívat, ale vzkvétat. Dnes je Škoda Auto pilířem českého automobilového průmyslu i celé české ekonomiky.

Za rovných 100 let vznikla v Mladé Boleslavi celá řada zbožňovaných strojů, z nichž některé připomíná čtveřice zlatých mincí:

  • Škoda Felicia z roku 1959 byla protiváhou malých britských sportovních automobilů. Kladla si za cíl uspět především na západních trzích a přinést tolik potřebné devizy. Poslední otevřený vůz své značky působil v době uvedení jako zjevení a zamilovaly si ho tisíce lidí po celém světě.

  • Škoda 110 R z roku 1970 sice nebyla určena pracujícím masám, a tudíž neodpovídala doktríně tehdejšího režimu, ale i tak se dočkala sériové produkce. Kupé se sportovními křivkami nabídlo jedinečný zážitek z jízdy a stalo se legendou československých silnic i exportním hitem.

  • Škoda Favorit z roku 1987 představovala zásadní obrat v konstrukční filozofii společnosti. První mladoboleslavský automobil s motorem umístěným vpředu vynikal moderním designem i praktičností a položil základ dnešního úspěchu značky Škoda na světových trzích.

  • Škoda Octavia I z roku 1996 byla prvním skutečně moderním vozem automobilky po vstupu do koncernu Volkswagen. První generace robustního elegantního automobilu si rychle získala oblibu a dala vzniknout řadě pokračovatelů. Zahájila tak éru nejprodávanějšího modelu značky Škoda.

Mince z ateliéru medailéra MgA.Martina Daška předkládají vyobrazení jednotlivých automobilů – Felicie, Erka, Favorita a Octavie – ze tříčtvrtečního pohledu. Doplňkovým motivem reverzních stran jsou detaily kol. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, averzní strany nesou jeho nezbytné náležitosti – portrét a jméno krále Karla III., nominální hodnotu 10 DOLLARS (NZD) a rok emise 2025.

Všechny mince v sadě jsou číslovány na hraně a spolu s číslovaným certifikátem pravosti uloženy do elegantní etue. Emisní náklad čítá pouhých 100 kusů!

Specifikace

Číslo
76907-611
Emitent
Niue
Nominální hodnota
4x 10 NZD
Autor averzu
MgA. Martin Dašek
Autor reverzu
MgA. Martin Dašek
Číslovaná emise
Ne
Certifikát
Číslovaný
Materiál
Zlato
Ryzost
999,9
Váha
31,12 g
Průměr
22 mm
Balení
Dřevěná etue
Balení kapsle
Ano
Česká mincovna
Loading...